Jak naprawić lakier bezbarwny na samochodzie

Jak naprawić lakier bezbarwny na samochodzie

Lakier na pojeździe składa się z kilku połączonych ze sobą warstw. W skład ostatecznej powłoki wchodzi środek podkładowy, baza nadająca barwę oraz bezbarwna, zewnętrzna powierzchnia. Ta ostatnia pomaga zabezpieczyć kolor, jednocześnie doskonale eksponując jego blask. Bardzo często jednak dochodzi do niszczenia delikatnej powłoki, przez co na karoserii pojazdu pojawiają się nieestetyczne ślady i odbarwienia. Czy można temu zapobiec?

Jakie funkcje ma lakier bezbarwny?

Przede wszystkim to powłoka zabezpieczająca preparat bazowy, który nadaje pojazdowi kolor. Dystrybutor lakierów samochodowych udostępnia akcesoria, które dodatkowo chronią powierzchnię przed działaniem wilgoci oraz promieni UV. Podstawowym zadaniem lakieru bazowego jest również ochrona powierzchni przed drobnymi zarysowaniami czy uderzeniami ziaren piasku.

Jeśli powłoka jest w stanie nienaruszonym, polepsza ona również wygląd auta. W przypadku, gdy lakier zaczyna się jednak złuszczać, mogą pojawić się paskudne wykwity i plamy. Takie problemy można usunąć, choć nie jest to proste zadanie. Nie jest również zalecane naprawiania problemu na własną rękę – oczywiście są dostępne lakiery samochodowe, które mogą pomóc, jednak ich nałożenie może być dla laika kłopotliwe.

Dlaczego właściwie lakier się łuszczy?

Powodów takiego stanu może być kilka. Jednym z nich jest nadmierne wysuszenie powierzchni bazy, przez co rozcieńczalnik zawarty w lakierze bezbarwnym niedostatecznie zwilżył powierzchnię. W ten sposób, preparat nie związał się trwale z wcześniej nakładanymi powłokami, a w wolne przestrzenie dostało się powietrze, które w konsekwencji rozpycha powłokę.

Problemy  warstwą lakierniczą mogą wynikać również z błędów podczas malowania. Niedopasowanie rozcieńczalnika z bazą, mieszanie produktów, które udostępnia hurtownia lakiernicza czy niewłaściwe przygotowanie powierzchnie również mogą stanowić podstawę problemu. Malowanie przy zbyt niskiej temperaturze, również często doprowadzi do szybkiego łuszczenia lakier bezbarwnego.

Jak naprawia się taką powierzchnię?

Aby zregenerować bezbarwny lakier, wykorzystuje się technikę „spot repair” oznaczający miejscową naprawę. Technologia świetnie nadaje się do pokrycia powierzchni pionowych pojazdu, niestety wykorzystanie jej na poziomych segmentach może dać nieakceptowalne efekty estetyczne.

Podczas prac, warto pamiętać o wielkości naprawy miejscowej. Przygotowując podkład o średnicy pięciu cm, należy później przygotować obszar bazy oraz warstwę lakieru bezbarwnego o proporcjonalnie większym rozmiarze. Niekiedy więc lepiej będzie przeprowadzić lakierowanie całego elementu

Może spodobać Ci się również:

photo 1525351549016 1ddd272c8315cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwxfHxncmVlbiUyMHdhbGwlMjBwbGFudHN8ZW58MXwwfHx8MTY2NDgxNzk4NAixlibrb 1.2.1q80w1080

Zielona ściana w mieszkaniu w bloku: czy wpływa pozytywnie na termoizolację?

1 lipca 2024

Zielone ściany, znane również jako ogrody wertykalne, zyskują coraz większą popularność zarówno w przestrzeniach komercyjnych, jak i prywatnych, w tym w mieszkaniach w blokach. Oprócz walorów estetycznych i korzyści zdrowotnych,…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady