Jak księgować leasing samochodu osobowego w KPiR? Ważne wskazówki dla przedsiębiorców
Dział księgowy to miejsce, gdzie każdego dnia wykonywanych jest wiele ważnych czynności mających bezpośredni wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jednak pomimo starannego prowadzenia spraw księgowych w firmie mogą pojawić się pewne niejasności. Jednym z problemów, jaki często się pojawia to księgowanie samochodu osobowego w KPiR.
Zasady księgowania samochodów osobowych w KPiR
Samodzielne prowadzenie księgowości wymaga od właściciela dużo poświęcenia i uwagi, zwłaszcza gdy taka osoba nie do końca zna wszystkie związane z tym zagadnienia. Poza za tym małe przedsiębiorstwa nie zawsze są w stanie zatrudnić księgową, ponieważ wiąże się to ze zbyt dużymi kosztami.
Księgowanie samochodu osobowego nie jest skomplikowaną czynnością, jednak nie każdy wie jak, należy to poprawnie zrobić. Na wstępnie należy wyjaśnić, że skrót KPiR to księga przychodów i rozchodów, więc to tam powinna znaleźć się informacja o samochodzie, jaki mamy w leasingu.
Faktura z ratą za samochód musi zostać zaksięgowana w kolumnie nr 13, gdzie znajduje się miejsce na wykazanie pozostałych wydatków. Oczywiście posiadanie takiej wiedzy nie zawsze jest wymaganie, gdyż nie każdy przedsiębiorca ma zamiar wziąć samochód w leasingu.
Leasing samochodu osobowego – podatek VAT
Planując wzięcie samochodu w leasingu, powinniśmy wiedzieć, że istnieją dwie możliwości, jeżeli chodzi o odliczanie podatku VAT. Pierwszym z nich jest odliczenie całkowite.
Taka operacja jest dozwolona w momencie, gdy auto będzie używane jedynie do pracy. Tutaj można również odliczyć paliwo oraz inne wydatki związane z utrzymaniem pojazdu.
Natomiast druga możliwość to odliczenie częściowe. Do takich sytuacji dochodzi, gdy samochód jest wykorzystywany nie tylko do celów służbowych, ale także prywatnych.
Gdzie szukać informacji dotyczących prowadzenia księgowości?
Osoby prowadzące firmę, które osobiście zajmują się większością spraw często, szukają rozwiązania swoich problemów w Internecie. Oczywiście można tam znaleźć wiele przydatnych wskazówek i informacji, ale nie zawsze jest to dobra decyzja.
Otóż niekiedy nasza sprawa jest tak skomplikowana, że pomóc może jedynie doświadczona osoba znająca się na prowadzeniu księgowości. Co więcej, sama porada może nie wystarczyć, wtedy trzeba zlecić konkretne czynności profesjonalistom.
Skorzystanie z porady do niczego nas nie zobowiązuje, ponieważ nie musimy nawiązywać z biurem współpracy, a jedynie w razie konieczności udać się w celu uzyskania konkretnych informacji. Jednak, zakładając firmę, warto rozważyć możliwość współpracy, gdyż może to znacznie ułatwić prowadzenie biznesu.
Może spodobać Ci się również:
Osłony okienne są niezwykle ważnym elementem dekoracyjnym w każdym pomieszczeni, bez względu na to, czy urządzamy salon, sypialnię, kuchnię, czy jadalnię. Jakie zasłony będą dobrym rozwiązaniem? Na co zwrócić uwagę…
Czytaj więcej